Sunday, May 18, 2014

Soalan memualkan.

Bebelan dari NFM pada 1:56 AM
Sememangnya aku dah jemu dengan soalan 


"Kau kerja apa?" 
"Sekarang ni kau tak kerja ke?"
"Kau memang taknak kerja ke?"

Oh please aku muak dan mual dengan soalan sebegini.
Aku ni dalam diam bekerja kuat dari korang yang tak de kerja lain asyik tanya hal aku.

Ya, memang aku takde job yang professional macam korang tu. 
Tapi adakah korang tahu aku ni ada permanent job hingga ke syurga?
Aku bekerja 24jam sehari setiap masa dan setiap detik.
Aku ada lagi banyak kerja dari korang and aku happy dengan kerja aku sekarang.

Aku kerja apa?
Aku ni bekerja kuat untuk family aku, aku kerja tolong Abah aku untuk jaga adik-adik aku.
Setiap masa setiap detik setiap denyutan nadi aku ni untuk dorang tau.
Kerja aku ni ikhlas tak mengharapkan balasan macam korang mengharapkan balasan boss korang bayar gaji korang.
Aku cuma nak tengok adik-adik aku ada masa depan serta dapat membahagiakan Abah and arwah mak aku.
Macam baru-baru ni, Daus masuk University, ulang-alik aku JB--Shah Alam untuk uruskan dia and at the same time aku risaukan Apit pulak.
Aku tak sanggup nak dengar bila Abah aku cakap 


"Anna tolong Abah ya. Tolong tengokkan adik-adik. Kalau dulu arwah mak uruskan Anna, kali ni Anna uruskan adik-adik ya. Anna kan pengganti mak"

Serious, sedih aku tau.
Ini takdir aku. Cuba bayangkan kalau aku busy kerja kena ikut cakap boss sepanjang masa.
Mestilah aku dah takde masa untuk mereka. Aku tak boleh nak cuti sesuka hati aku.
Bila sampai rumah aku penat takde masa nak monitor dorang.
So, bagi aku gaji beribu riban yang boss bagi tetiap bulan tu tak dapat digantikan dengan kesenangan adik-adik dan parents tau.

Dan aku memilih untuk bekerja sendiri -- bekerja dari rumah.
24jam jugak tau bila customers email and Whatsapp takde masa tetap, aku kena melayan dorang.
Aku takde office hour -- sepanjang masa tu la aku bekerja.
Tapi serious aku lagi suka bekerja sendiri sebab masa aku tak terhad.
Nak cuti senang nak bangun pukul berapa suka hati takde siapa marah.
Wiwiwiwiwi.

Jadi, janganlak dok tanya aku soalan yang memualkan ni.
Abah aku support business aku sebab aku boleh monitor adik aku bebila masa.
Apiez support business aku sebab nanti dah kahwin aku ada sepanjang masa untuk dia.
Aku sungguh-sungguh tau ni nak buat yang terbaik untuk business aku and masa depan adik-adik aku.
Korang tak tahu macam mana kelam-kabutnya aku divide masa aku.
Fizikal,mental dan emosi kena kuat tau untuk jadi aku.

Korang bukan aku.
Jadi janganlah anggap diri korang tu hebat sangat makan gaji ribu-riban.
Aku ni bukanlah jenis mengharap duit suami je dah kahwin nanti.
In Shaa Allah aku tolong apa yang mampu.
Aku pun tahu serba salah kalau tak tolong.
Sekarang ni pun aku berusaha cari duit kahwin tau.
Supaya nanti aku dapat tolong Abah dapat tolong Apiez.

Sekian,
jangan ditanya soalan yang memualkan tu.



0 comments:

Post a Comment